• thumb Het Zomerparkfeestprogramma is rond en staat in zijn geheel op de site van het Zomerparkfeest. Nieuwe namen in het programma zijn onder andere de Engelse jazzband Polar Bear, Amerikaanse rockers van Sleepy Sun, X-factor-winnaar Jaap, DJ Scotch Egg, countrysoulband Beans and Fatback, bluesveteraan Rick Estrin, performance-poetry van Antoine Boute en JP de Gheest, de Ghanese James Brown: Mr Gyedu Ambolley (The Ghana Funk Project), pianopop van Only Seven Left en smartlappenkoningin Bonnie St. Claire die hoofdgast is op de zaterdagse Happy Valley Picknick.

    Naast al het muziekgeweld is er ook nog een veelzijdig programma in andere disciplines. De jonge Haagse theatergroep Firma MES speelt bijvoorbeeld het stuk Roes, dat geschreven werd door Volkskrant-columniste Hanna Bervoets. En in lijn van het Verleidingsthema bedacht de Eindhovense kunstenaar Gijs van Bon het project Nu Nog Hoger waarbij bezoekers zich kunnen laten verleiden tot een kopje koffie met een plakje cake op eenzame hoogte. Bezoekers kunnen met zijn tweeën met een hoogwerker de lucht in. Tijdens het verblijf boven kunnen bezoekers genieten van een bakje koffie en het spectaculaire uitzicht over het ZPF. De activiteit duurt één kopje koffie lang.

    Ook is er dit jaar ruimte voor beeldende kunst op het terrein. De Venlose kunstenares Pascalle Mansvelders exposeert haar Zetel der Wijsheid, een zwarte stoel van Maria waarin de plek van Jezus leeg is. De stoel is pas af als iemand er in plaatsneemt, op de plek van Jezus. Laat je je verleiden om de rol in te nemen van een martelaar, een god, een dochter of een verlosser? De Zetel der Wijsheid beleeft op het Zomerparkfeest een Venlose primeur.

    Eerder bekendgemaakte namen: Das Pop, Omar Souleyman, Caro Emerald, Asteroids Galaxy Tour, Ernest van der Kwast, Kelpe, Staff Benda Bilili (te zien in unieke combinatie met film Benda Bilili!), Andy Fierens & The Androids, Villa, Carolien Roodvoets, Jon Allen, Shining, Bläck Fööss, And So I Watch You From Afar, Bert van den Bergh, Hanggai, Roska, Typhoon & New Cool Collective, Daily Bread, Megafaun, Awkward I, The Wild Things, Maria de Fátima, Roy Aernouts, Hausmagger, Choir Of Young Believers, DeWolff, Kuenta i Tambú, Tom Scholte, en Fresku.
  • thumb Het thema voor het komende Zomerparkfeest is Verleiding: wij worden als burgers de hele dag verleid – door bedrijven (om dingen te kopen), door politici (om de gunst van de macht), maar ook door mensen in onze omgeving (om hen te volgen op Twitter etc). Daarbij gaat het vaak niet over inhoud, maar vooral om verpakking. Het lijkt erop dat in onze maatschappij alles marketing is geworden.

    Overal waar je kijkt is verleiding. De moderne mens wordt er door geleid. Op alle momenten van de dag proberen bedrijven, media en overheid vanalles aan je te verkopen. En dat gaat maar door: op tv, radio, internet, in de winkels, op straat en in je brievenbus. Marketing makes the world go round. Ook het Zomerparkfeest wordt in dit verleidingsjasje gegoten. Een festival wil immers ook mensen lokken, bands aanprijzen, bier verkopen en leuk gevonden worden... Daarom wordt het Zomerparkfeest een Feest der Verleiding en een marketingproduct. Daarbij worden bezoekers van alle kanten verleid met: Kijk die band! Word vriend! Sponsor ons! Eet bij ons! En: drink bier en maak plezier! Kortom, het Zomerparkfeest als consumptieparadijs.

    Het Julianapark zal tijdens het ZPF de uitstraling krijgen van een waar Verleidingsfeest met knallende kleuren en dolle acties. Natuurlijk is het programma in zijn geheel al hét product waarmee mensen verleid worden om naar het park te komen. Daarnaast is in het programma echter een groot aantal acts terug te vinden die rechtstreeks inspelen op het thema. Het gaat onder meer om lezingen en workshops die de Verleiding om ons heen inkaderen in een helder betoog, maar net zo goed om theater en literatuur waarin die Verleiding gebruikt wordt als leitmotiv. Uiteindelijk is het natuurlijk toch de inhoud die telt!