• thumb Het thema voor het komende Zomerparkfeest is Verleiding: wij worden als burgers de hele dag verleid – door bedrijven (om dingen te kopen), door politici (om de gunst van de macht), maar ook door mensen in onze omgeving (om hen te volgen op Twitter etc). Daarbij gaat het vaak niet over inhoud, maar vooral om verpakking. Het lijkt erop dat in onze maatschappij alles marketing is geworden.

    Overal waar je kijkt is verleiding. De moderne mens wordt er door geleid. Op alle momenten van de dag proberen bedrijven, media en overheid vanalles aan je te verkopen. En dat gaat maar door: op tv, radio, internet, in de winkels, op straat en in je brievenbus. Marketing makes the world go round. Ook het Zomerparkfeest wordt in dit verleidingsjasje gegoten. Een festival wil immers ook mensen lokken, bands aanprijzen, bier verkopen en leuk gevonden worden... Daarom wordt het Zomerparkfeest een Feest der Verleiding en een marketingproduct. Daarbij worden bezoekers van alle kanten verleid met: Kijk die band! Word vriend! Sponsor ons! Eet bij ons! En: drink bier en maak plezier! Kortom, het Zomerparkfeest als consumptieparadijs.

    Het Julianapark zal tijdens het ZPF de uitstraling krijgen van een waar Verleidingsfeest met knallende kleuren en dolle acties. Natuurlijk is het programma in zijn geheel al hét product waarmee mensen verleid worden om naar het park te komen. Daarnaast is in het programma echter een groot aantal acts terug te vinden die rechtstreeks inspelen op het thema. Het gaat onder meer om lezingen en workshops die de Verleiding om ons heen inkaderen in een helder betoog, maar net zo goed om theater en literatuur waarin die Verleiding gebruikt wordt als leitmotiv. Uiteindelijk is het natuurlijk toch de inhoud die telt!